Dat komt ervan als je jezelf zo nodig je hele leven als een stoere, onaantastbare jongen wenst te presenteren: na verloop van tijd, meestal niet ver voor de laatste afslag, ben je een vat vol verdrongen tranen dat bij de minste of geringste wankeling overloopt.

Meest recente bewijs: die Staatsloterijcommercial.

Gezien?

Dat betekende weer eens grienen, voor deze jongen, ook omdat de bebaarde bejaarde die een van de twee hoofdrollen speelt mij doet denken aan de ons anderhalf jaar geleden zo plotseling ontvallen ZKV-schrijver A. L. Snijders, die ik nog steeds mis.

Weet je wat, ik laat het, ofschoon hier en daar wel door mij ingekort, de website marketing.nl onder de kop TBWA maakt indrukwekkende en ontroerende Oudejaarstrekking 2022-campagne voor Staatsloterij vertellen: „In de commercial getiteld Wacht niet tot geluk je overkomt volgen we een zoon die bij een bezoek aan zijn vader in diens seniorencomplex een oude foto pakt waarop zijn vader als jongeman met husky’s in de sneeuw staat. „We gaan nog één keer op reis, samen!” roept de zoon opgetogen. Als zijn vader tegensputtert, zegt hij: „Ik heb ‘m gewonnen! De Staatsloterij!” Vader en zoon herbeleven samen zijn droomreis uit het verleden, nog één keer terug naar Lapland. We zien hoe zij in het gezelschap van husky Frida en haar vrienden een tocht maken door een prachtig sneeuwlandschap en genieten van elkaars gezelschap. Bij terugkomst vertelt de oude vader in geuren en kleuren aan zijn medebewoners over zijn avontuur. Als de zoon het seniorencomplex verlaat, zegt een medewerkster: „Nog gefeliciteerd, hè!... met de Staatsloterij!” De zoon graait in zijn jaszak en toont haar zijn Oudejaarslot: „Dan moet ik ‘m nog wel eerst winnen”.”

Beelden en sfeer komen wel héél erg overeen. Is dit nou plagiaat of puur toeval?

Snik.

Toen, echter, wees iemand met verstand van zaken mij op een andere commercial, eentje van Pickwick, die al in november werd uitgezonden.

Mijn tranen droogden spontaan.

„Tien jaar nadat Echte mensen, echte verhalen in de reclame werden geïntroduceerd, leeft deze vorm nog steeds. Dat laat Pickwick (JDE) zien met een kerst-mini-docu rond een kleindochter en haar opa”, las ik daarover in Adformatie. Waarna ik ook díe commercial bekeek, waarin iderdaad een kleindochter en haar grootvader onder de kop De Tea Topic van Simone en Harrie centraal staan, geen acteurs maar echte mensen in dit geval, met een waar verhaal. Gevolgd door een cameraploeg van het productiebedrijf van Beau van Erven Dorens, reist kleindochter Simone samen met haar grootvader Harrie naar het hoge Scandinavische noorden om met hem het noorderlicht te gaan bekijken.

Huh?!

Beelden en sfeer komen wel héél erg overeen.

Is dit nou plagiaat of puur toeval?

Wie het weet mag het zeggen, en dan wil ik ook best wel antwoord op de vraag of de Staatsloterij er geld voor over zou hebben om die Pickwick-spot van de tv te weren.

Snik.

Mijn Telegraaf-stukjes worden enkele dagen na publicatie op dit blog geplaatst. Abonneer je op de krant wanneer je ze direct wil lezen. Klik op het logo voor meer info.